torsdag 15 januari 2009

Förr i tiden

Okej, det verkar finnas två bra serier nu i alla fall. Men den ena är en miniserie (fyra avsnitt) och den andra är nästan en miniserie, en mittemellanserie (nio avsnitt), så egentligen räknas de inte. En riktig tv-serie ska gå en massa säsonger tills man tycker att man känner karaktärerna bättre än sina vänner och kommer på sig själv med att undra "hur det går för dem" när man inte sett serien på ett tag (också kallat Vita Huset-sjukan). Men hursomhelt verkar den tiden vara förbi så jag uppskattar vad jag kan få. Den första är Cranford som går på lördagar i SVT. Sista avsnittet kommer på lördag. Jösses, vad jag grät när miss Matty inte fick gifta sig med sin ungdomskärlek Mr Holbrook i förra avsnittet. Han dog av en töntig förkylning som han fick i Paris. Så sjukt orättvist och hemskt. Som ni förstår utspelar sig den här serien på den tiden man kunde dö av förkylning (dvs. förr i tiden(1840)) och i England dessutom. Det är underbart (och hemskt).
Den andra, John Adams, handlar om USAs tillblivelse och en rättskaffens advokat/frihetskämpe som alltid står på lagens sida ("is there any other side?") och utspelar sig även den förr i tiden (1770), i Boston. Har bara sett första avsnittet men det verkar lovande. Fast det är en sak som stör mig lite. Det är alltså 1770 och allt ser så gammalt ut. Slitet och gammalt. Jag förstår ju att futuristisk 2000-tals dekor inte funkar men jag betvivlar ändå att allt förr i tiden såg ut att komma från jättemycket-förr i tiden. Någon gång måste det ju ha varit nytt. Och med tanke på hur nytt Boston var 1770 (grundades 1630, kollade på wikipedia) kan ju inte prick alla hus ha hunnit bli fallfärdiga och utslitna. Amerikaner har ju förvisso en förvriden uppfattning om historia och dess längd, eftersom de tycker att allt som är äldre än 60 år är "sooo old" och "historical", men ändå. Puritanerna kan väl inte ha fraktat över en massa skruttiga byggnadsmaterial och kulturarv från Storbritannien, eller? (Det räckte väl med syfilis och influensa.) Boston 1770 borde rimligen ha varit en relativt fräsch stad, eller åldrades allt i raketfart förr i tiden? Fast serien är spännade. John Adams har just ridit i väg till en kongress där han ska tala för Massachussetts frihet från det utsugande Brittiska imperiet. Åh, jag undrar hur det ska gå. Undrar om de får sin självständighet? John Adams tog i alla fall storslam på Golden Gobe awards (tillsammans med 30 Rock) så om jag gillar resten också gör jag det tillsammans med en hel hoper historielösa kulturvandaler. Nej, förlåt. Jag menar frihetskämpar.
(Vid en snabb genomläsning verkar det som att jag inte gillar John Adams alls. Men jag gör det. Jag lovar.)

Inga kommentarer: